Fundació SHE - "laCaixa"

Dr. Valentí Fuster

valentin-fuster-fundacion-she-laCaixa

El cardiòleg Valentí Fuster compagina actualment les seves funcions com a Director General del Centre Nacional d’Investigacions Cardiovasculars Carles III (CNIC) de Madrid, Director de l’Institut Cardiovascular i “Physician-in-Chief” del Mount Sinai Medical Center de Nova York.

El Dr. Fuster és a més Editor en cap del Journal of American College of (JACC) , i una figura mundialment reconeguda. La seva visió de la promoció de la salut ha estat considerada com el full de ruta que s’ha de seguir per aconseguir acabar amb la pandèmia insostenible que són les malalties cardiovasculars.

Entre els incomptables llocs que ha exercit es troba el de President de l’Associació Americana del Cor, President de la Federació Mundial del Cor, membre de l’Institut de Medicina de l’Acadèmia Nacional de Ciències Americana (on presideix el comitè per a la prevenció de l’epidèmia global de la malaltia cardiovascular), membre del Consell Assessor de l’Institut Americà “National Heart, Lung and Blood Institute” i President del Programa de Formació del Col·legi Americà de Cardiologia.

Doctor en Medicina per la Universitat de Barcelona, ​​es va traslladar als Estats Units on va continuar els seus estudis. Va ser professor de Medicina i malalties cardiovasculars a l’Escola Mèdica Mayo de Minnesota, a l’Escola de Medicina de l’Hospital Mount Sinaí de Nova York i des de 1991 fins al 1994 va ser catedràtic de Medicina de l’Escola Mèdica Harvard a Boston, any en què va ser nomenat director de l’Institut Cardiovascular de l’Hospital Mount Sinaí de Nova York, càrrec que des de 2012 compagina amb el de Physician-in-Chief de l’Hospital.

Com a científic, el Dr. Fuster ha estat nomenat Doctor Honoris causa de trenta-cinc universitats de prestigi i ha rebut tres de les més importants beques del NIH (National Institutes of Health). Ha publicat més de 1000 articles científics en revistes mèdiques d’àmbit internacional, i dos dels llibres de més prestigi dedicats a la cardiologia clínica i d’investigació: The Heart i Atherothrombosis and Coronary Artery Disease. Ha estat també nomenat editor en cap de la prestigiosa revista Nature Reviews in Cardiology. Les contribucions a la medicina cardiovascular fetes pel doctor Fuster han tingut un enorme impacte en la millora del tractament de pacients amb malalties cardíaques. Les seves investigacions sobre l’origen dels accidents cardiovasculars, que han contribuït a millorar la prevenció i el tractament dels infarts li van valer el 1996 el Premi Príncep d’Astúries d’Investigació.

Entre els reconeixements a la seva tasca cal destacar que el Dr. Fuster és l’únic cardiòleg que ha rebut els màxims guardons d’investigació de les quatre principals organitzacions internacionals de Cardiologia: l’Associació Americana del Cor, el Col·legi Americà de Cardiologia, la Societat Europea de Cardiologia i la Societat Interamericana de Cardiologia.

L’any 2008, el Dr. Fuster va rebre el premi Kurt Polzer de l’Acadèmia Europea de les Ciències i les Arts. El 2009 va rebre el prestigiós premi internacional Arrigo Recordati pels seus avenços científics en l’àrea de la imatge cardiovascular. El juny de 2011 va ser guardonat amb el Gran Premi Científic de l’Institut de França, considerat com el més important de la cardiologia, per la seva investigació traslacional de la malaltia aterotrombòtica. A més, en reconeixement a la seva tasca ha rebut, entre altres guardons, els premis Gold Heart Award, Lewis A. Conner Memorial i James B. Eric Achievement Award de l’Associació Americana del Cor, el Distinguised Service Award i el Distinguished Teacher Award del Col·legi americà de Cardiologia, Medalla d’Or de les Societats Americana i Europea de Cardiologia i el màxim guardó de Medicina de la Universitat holandesa Erasmus.

L’any 2012, el Col·legi Americà de Cardiologia va triar al Dr. Fuster com una de les dues Llegendes Vives Americanes de la Cardiologia (“Living Legends In Cardiovascular Medicine”); a més, se li va atorgar l’any 2012 Research Achievement Award, el més gran honor de l’American Heart Association.

Com a reconeixement a la seva carrera recentment ha rebut els premis Ron Haddock International Impact Award, atorgat per l’American Heart Association i l’American Stroke Association en reconeixement al seu lideratge global i els premis Severo Ochoa de Recerca Biomèdica i Mapfre “Per tota una vida” pel seu treball en el camp de la prevenció i el tractament de la malaltia cardiovascular que, segons el Comitè Avaluador dels premis, representa el paradigma de la classe de recerca i innovació essencial que s’ha de donar a Espanya per competir en l’economia global. L’any 2017 va ser guardonat amb la Gran Creu de l’Ordre Civil d’Alfons X el Savi.

El 2020 la família reial de Tailàndia va fer mereixedor el Dr. Valentí Fuster del 29è Premi Anual Prince Mahidol al camp de la medicina. Aquest prestigiós reconeixement que atorga la Fundació Prince Mahidol reconeix el lideratge internacional del Dr. Fuster exercit durant les darreres quatre dècades per les seves innovadores contribucions a la medicina cardiovascular, tant en el camp de la recerca com des de la clínica assistencial, i més recentment, com a valedor de la promoció de la salut cardiovascular a tot el món.

El Dr. Fuster, a més de la seva dedicació a la ciència, s’ha involucrat profundament amb la seva responsabilitat social com a divulgador. Com a resultat ha publicat sis llibres que han comptat amb una gran acceptació del públic situant-se en els primers llocs de vendes. Finalment, com a conseqüència d’aquesta vocació i l’evident necessitat social de la promoció d’hàbits saludables, l’any 2010 va crear la Fundació SHE que dirigeix ​​amb l’objectiu d’aconseguir millorar la salut integral a la població, amb especial èmfasi en la joventut.