Una col.laboració amb la fundació procnic i la fundació she de millora de la salut cardiovascular

Programa “Iniciativa VIVE”

En març de 2011, la Fundació Pro CNIC i la Fundació SHE (Science, Health and Education) van signar un conveni de col·laboració sota el nom Iniciativa “VIVE”, amb l’objectiu de coordinar esforços per millorar la salut cardiovascular dels espanyols. D’aquesta signatura va néixer un pla de coordinació conjunt liderat pel doctor Valentí Fuster, director del Centro Nacional de Investigaciones Cardiovasculares (CNIC).

Les malalties cardiovasculars continuen essent la primera causa de mort per malaltia a Espanya, amb el 31,7 % dels casos, per sobre d’altres patologies com ara el càncer (26,9 %) o les malalties respiratòries (11,4 %). A més, les malalties cardiovasculars suposen un cost superior als 9.000 milions d’euros per a Espanya i uns 192.000 milions per a tota la Unió Europea. Els experts coincideixen en què l’única manera d’evitar l’extensió de la malaltia cardiovascular no és un altre que un canvi en l’estil de vida de la població i una conscienciació sobre la necessitat de promoure hàbits saludables. Així doncs, el repte de cara al segle XXI és com passar del tractament de la malaltia a la cura preventiva de la salut. Tanmateix, els recursos són limitats i cal analitzar i prioritzar les inversions per aconseguir que siguin efectives i que realment aconsegueixin el seu objectiu. Les dues vies per aconseguir una promoció efectiva de la salut a Espanya són: la recerca i la prevenció, que han de fer front conjuntament al repte comú, donar-se suport i complementar-se. Aquesta filosofia es va fer realitat amb la signatura de la iniciativa “VIVE”, que exemplifica un tipus de patrocini estructurat i amb un objectiu científic i avaluable que reverteixi clarament en la millora de la salut cardiovascular.

Per al doctor Valentí Fuster, “és imprescindible aconseguir la promoció de la salut mitjançant la recerca i la intervenció orientada a l’adquisició d’hàbits saludables des d’edats primerenques i que es mantinguin durant tota la vida. A més, és bàsic aplicar als estudis de prevenció una metodologia científica amb una avaluació dels resultats, que després pugui ésser contrastada. La iniciativa “VIVE” permet avançar una mica més per aconseguir-ho”. La Iniciativa “VIVE” permet col·laborar també en la difusió del coneixement per promoure la salut en els infants i joves complint així l’objectiu de lluitar contra aquesta epidèmia insostenible social i econòmicament.”

Referencias

1. Céspedes J, Fuster V et al. Am J Med, 2013, 126(1):27-35 e3. Targeting preschool children to promote cardiovascular health: cluster randomized trial.

2. Céspedes J,Fuster V et al. Am J Med, 2013, 126(12):1122-6. Promotion of cardiovascular health in preschool children: 36-month cohort follow-up.