Promoció de la salut cardiovascular als cinc barris de nova york, proporcionant als infants coneixements i habilitats per evitar factors de risc cardiovascular al llarg de la seva vida.

l Programa d’intervenció en l’estil de vida, la dieta i l’exercici dels infants (CHILDREN)

El projecte CHILDREN d’intervenció en l’estil de vida, dieta i exercici, de Mount Sinai Heart, a l’escola de Medicina Icahn, promou la salut cardiovascular als cinc barris de Nova York, tot proporcionant als infants coneixements i habilitats per evitar factors de risc cardiovascular al llarg de les seves vides.

Aquesta pionera iniciativa educativa es basa en un pla d’estudis sobre la salut del cor anomenat Programa SI! (Salut Integral) per a nens i nenes d’entre 4 i 5 anys, que inclou temes com ara alimentació, cos i cor, activitat física i gestió emocional. A més, l’equip forma als professors i els proporciona materials, seguiment i suport al llarg dels quatre mesos d’intervenció.

Aquest projecte té com a objectiu reduir l’obesitat infantil i comprendre millor com influeix el comportament dels infants i l’entorn en les malalties cardiovasculars en les comunitats.

Tot posant en pràctica els coneixements acumulats durant 10 anys per a la salut del cor gràcies al Programa SI! a Colòmbia, Espanya i a Harlem, Nova York [1], l’estudi CHILDREN té com a objectiu proporcionar un pla de salut integral a quasi 2.000 centres educatius als cinc barris de Nova York.

Amb el temps, els investigadors avaluaran els efectes de l’educació sobre la salut del cor durant la primera infància amb eines qualitatives i quantitatives.

El projecte CHILDREN, va començà l’hivern de 2020 amb un estudi pilot per a cinc escoles públiques de Nova York, i a la tardor de 2021 s’ha posat en marxa l’estudi complet a Manhattan, abans d’implementar-se als cinc districtes. CHILDREN implementa pràctiques basades en l’evidència adquirida al llarg de dècades de recerca dirigides pel nostre investigador principal, el Dr. Fuster. El projecte es basa en l’èxit del projecte FAMILIA a Harlem i en programes similars a Bogotà, Colòmbia i a Espanya. L’American Heart Association (associació nord-americana del cor) va reconèixer els exitosos resultats de la recerca del Dr. Fuster com un dels 10 principals avenços de recerca de l’any 2013.

Intervenció infantil

La intervenció, d’una durada de quatre mesos i orientada a infants de 4 a 5 anys, és un pla d’estudis multiplataforma construït amb la fi d’involucrar als infants més petits i a les seves famílies. Conté cinc unitats, cadascuna amb materials audiovisuals, interactius i activitats d’aprenentatge basades en l’art i el joc:

• Cos i cor
  • Activitat física
  • Alimentació saludable
  • Gestió emocional
  • Celebrant allò que hem après

El plan de estudios cuenta con personajes como el Dr. Ruster, una versión del investigador principal, el Dr. Fuster, en personaje de ‘Barrio Sésamo’, y un enérgico corazón de dibujos animados llamado Cardio, que presenta la mayor parte de los materiales.

Dr-Fuster-Dr-Ruster-Barrio-Sesamo

El programa es basa parcialment en les iniciatives educatives de Sesame Workshop i la Fundació SHE (Science, Health and Education) – Fundació “la Caixa”. El Programa SI!-NYC aborda aquests temes:

• Mantenir una alimentació saludable.
  • Realitzar activitat física regular.
  • Entendre com funcionen el cos i el cor.
  • Gestionar les emocions per evitar decisions d’estil de vida poc saludables.

Intervenció en adults

Com part de la intervenció multinivell, el professorat rebrà formació sobre el Programa SI!-NYC, que inclou informació sobre alimentació, la importància de l’activitat física i les decisions sobre l’estil de vida que promouen la salut.

Els pares i mares participaran en activitats familiars especialment dissenyades i rebran butlletins informatius sobre el Programa SI! amb la fi de crear una cultura de la salut.

Tant els pares i mares com el personal docent que participen a l’estudi CHILDREN rebran qüestionaris d’avaluació que abordaran el nivell d’activitat física, la ingesta d’aliments, l’hàbit tabàquic i la qualitat de vida.

Desitgem que, mitjançant la participació constant dels pares, mares i professorat en la intervenció sanitària, podrem millorar la salut dels infants que poden presentar un risc més elevat de patir malalties cardiovasculars o que tenen dificultats per mantenir un estil de vida saludable per al cor. Aquest objectiu donarà suport a la nostra missió de crear canvis duradors en l’estil de vida dels infants i de les seves famílies.

El projecte CHILDREN de Mount Sinai Heart està format per un equip multidisciplinar de primera línia, amb metges, científics, investigadors, educadors i personal de suport.

Referencies

1. Santos-Beneit G, Fuster V et al. J Am Coll Cardiol, 2022 Jan, 79 (3) 283–298. Lessons learned from 10 years of a preschool-based intervention on health promotion.