PROMOCIÓ DE LA SALUT. UNA DECLARACIÓ D‘INTENCIONS.

“Què passaria si la societat fos capaç de modificar les seves rutines actuals i adquirir hàbits saludables?”

Després de tota una vida dedicada a la medicina i a la investigació, el Dr. Valentí Fuster Carulla, que compagina actualment les seves funcions com a Director general del CNIC de Madrid, Director mèdic i Director de l’Institut cardiovascular de l’hospital Mount Sinai de Nova York i President de la Fundació Privada SHE (Science for Health and Education), té el convenciment que un canvi en l’estil de vida de la població és l’únic camí per evitar l’extensió de les malalties cardiovasculars, una veritable epidèmia i la primera causa de mortalitat al món.

Factors com ara l’obesitat, les addiccions a l’alcohol, el tabaquisme i altres drogues s’han convertit en els principals factors de risc de la malaltia cardiovascular, tot provocant que any rere any augmenti considerablement el nombre de persones que la pateixen.

Davant d’aquesta evidència, i gràcies a l’experiència acumulada durant la seva carrera, l’any 2009 el Dr. Valentí Fuster impulsa la creació de SHE. Una fundació sense ànim de lucre que, basant-se en la investigació bàsica i clínica (Science), té l’objectiu de promoure els hàbits saludables (Health) mitjançant la comunicació i l’educació (Education) a la població. Amb aquest propòsit, la Fundació SHE dedica els seus esforços a crear un marc de referència d’allò que significa i comporta una educació que incideixi en l’adquisició d’hàbits saludables des de la infància, per tal de promoure un món on nens, joves i adults tinguin la capacitat d’actuar positivament envers la seva salut. Perquè si la societat redueix riscos, també redueix l’impacte de les malalties cardiovasculars.

Les malalties cardiovasculars són la primera causa de mortalitat al món.

– El principal factor de risc cardiovascular, tant en adults com en infants, és l’obesitat i els seus factors associats com la diabetis i la hipertensió, fruit d’una alimentació inadequada i d’uns baixos nivells d‘activitat física.

– Les addiccions a l’alcohol, tabaquisme i altres drogues també són importants factors de risc de la malaltia cardiovascular. La proliferació d’aquests hàbits inadequats entre la població augmenta el nombre de malalts cardiovasculars any rere any.

– Una esperança de vida més llarga, gràcies a la medicina més avançada i a les noves tecnologies, està provocant una càrrega social i econòmica insostenible per a la nostra societat.

Els experts coincideixen que l’única manera d’evitar l’extensió d’aquestes malalties passa per un canvi en l’estil de vida de la població i una conscienciació sobre la necessitat de promoure hàbits saludables.

El repte és com passar del tractament de la malaltia a la cura preventiva de la salut.