Les zones verdes fomenten un estil de vida saludable

De quin color és el nostre entorn? Vivim envoltats de zones verdes o al nostre barri dominen el formigó i l’asfalt? No són preguntes a l’atzar. En un recent post dèiem que envoltar-se de verd millora la salut, literalment. Alguns estudis indiquen també que la facilitat d’accés a una zona verda actua com a inductor dels bons hàbits i que les persones que viuen a prop de la natura tenen més possibilitats de realitzar activitat física de forma continuada.

L’any 2008 es va publicar el Green Space Scotland Research Report. Es tracta d’un estudi exhaustiu que relaciona l’activitat física de la població britànica amb la proximitat i característiques més o menys verdes de parcs, zones escolars i espais públics disponibles a la seva zona. Els resultats van identificar la facilitat d’accés o proximitat als espais verds amb un increment en els nivells d’1 activitat física.

Els resultats de les investigacions també van mostrar l’existència d’una relació directa entre la qualitat i l’accés als espais verds i el temps que els nens jugaven als parcs o que les persones grans dedicaven a caminar. No obstant això, l’estudi també va revelar que els atributs ambientals associats al fet de caminar (és a dir, per anar d’un lloc a un altre) diferien dels associats a caminar per fer exercici o per recrear-se.

Què és el que ens impulsa a caminar?

Com assenyala l’esmentat informe, alguns aspectes influeixen més que altres en el fet que hi hagi més o menys vianants circulant per les ciutats. Les dimensions del nucli urbà, la qualitat global del barri i la seva seguretat s’associen significativament amb el fet d’anar caminant al col·legi, per exemple. Però hi ha altres factors que aconsegueixen dissuadir d’utilitzar el transport motoritzat i ens converteixen en persones actives. Elements ambientals com el clima, un fàcil accés a espais públics oberts com la platja o els parcs i la presència de rutes de senderisme, les 2 rutes saludables, són factors decisius. Tenir un barri transitable a peu o un carril bici està altament relacionat amb el fet que els ciutadans es desplacin caminant o en bicicleta.

Efectivament, la presència d’espais verds és bon estímul per a promoure l’exercici i augmentar la vitalitat. A més, practicar activitats a l’aire lliure també té un efecte positiu pel que fa al benestar psicològic. L’exposició a espais verds ajuda a atenuar situacions estressants i actua com un bàlsam davant trastorns conductuals (com el TDAH) en els nens.

De totes maneres, per portar una vida activa en entorns naturals no cal anar-se’n a viure al camp o habitar en exclusius barris residencials. N’hi haurà prou amb localitzar les zones verdes més properes a la nostra ciutat o aprofitar els caps de setmana i les vacances per entrar en contacte amb la natura per, així, exercitar-nos en un mitjà més saludable.

Fonts i més informació a:
Green Space Scotland Research Report, 2008
Les zones verdes com a factor de qualitat a les ciutats, FG Lopera, 2005