Nens a la cuina!

La cuina és una escola excel·lent per als teus fills. Deixar que t’ajudin a cuinar, o bé que siguin ells els que preparin els seus plats, és una bona forma d’aprendre noves habilitats, alhora que compartiu un temps molt valuós.

Cuinar amb el pare o la mare pot ser la millor de les experiències. De fet, el bon menjar és un dels grans plaers de la vida: protegeix la salut, alegra una trobada familiar i genera moments realment divertits. A més, si ensenyem als nostres fills a preparar menjar saludable i casolà des de petits, és molt probable que de grans mantinguin aquest hàbit tan saludable.

Alguns consells per convertir als teus fills en autèntics “minixefs”

• Planifiquem la recepta i anem a comprar junts
    Un cop escollida la recepta, podeu anar junts a comprar els ingredients. Al mercat o al súper podeu jugar a veure qui troba abans l’arròs o la salsa de tomàquet a les prestatgeries. És important que aprenguin a reconèixer i triar les verdures per saber quin aspecte tenen abans de cuinar-les.
  • Mans sempre ben netes!
    Recorda’ls que és molt important rentar-se les mans (durant 20 segons com a mínim) abans de cuinar. Explica que els animalons que tenen en les mans passen als aliments quan cuinem i que poden causar malalties.
  • La seguretat és el primer.
    Mostra als nens quina serà la seva zona de treball, on podran fer les seves tasques sense perill. Deixa ganivets i estris afilats fora del seu abast quan no els utilitzin amb tu. Quan estiguis cuinant, no han d’acostar-se als fogons o el forn quan estiguin encesos i no oblidis mantenir els mànecs de cassoles o paelles cap a l’interior de la cuina, de manera que no els puguin agafar.
  • Encarrega’ls tasques que puguin fer amb èxit.
    Dóna’ls instruccions que siguin fàcils de seguir. Quan cuini més d’un nen, assigna’ls tasques, de manera que cada un tingui una responsabilitat: llegir la recepta, barrejar, remenar, decorar, batre clares, empanar la carn, netejar, etc.
  • Quines tasques són més adequades per a cada edat?
    2 anys: Rentar vegetals i fruites, trossejar amb les mans, netejar.
    3 anys: Abocar ingredients i barrejar-los, untar formatge o mantega, embolicar, modelar mandonguilles.
    4 anys: Posar la taula, pelar taronges o ous durs, empanar carn, peix o croquetes, fer purés amb una forquilla.
    5 anys: Mesurar ingredients, salpebrar, tallar aliments amb un ganivet de punta no afilada.
    A partir dels 6 anys: Tallar aliments (sota supervisió), començar a utilitzar electrodomèstics (espremedora, torradora, batedora, etc.), trencar ous o preparar receptes senzilles que no necessitin cocció com una amanida o un batut.
  • Deixa’ls que experimentin!
    Deixa’ls que olorin, toquin i tastin els diferents aliments. I no et preocupis si vessen líquid o alguna cosa es taca, la pràctica els ensenyarà a ser més curosos.

Finalment, recorda que els pares, també amb el nostre exemple i actitud, som els millors mestres dels nostres fills. Ensenyar-los a cuinar, com tot, és qüestió de temps i paciència. Però veuràs que val la pena quan vegis que se senten orgullosos de menjar alguna cosa que hagin cuinat ells mateixos.

Fonts i més informació

“Eat Right” Food, Nutrition and Health Tips from the American Dietetic Association