Falses creences sobre el tabac

Un gran nombre de persones comencen a fumar durant l’adolescència. Aquest inici es deu en cada cas a diferents factors i el fet que sí s’ha pogut evidenciar és que, en la majoria dels casos, existeix una sèrie de creences sobre els beneficis del tabac molt estesa entre la població adolescent, i també l’adulta.

Des de casa podem ajudar per tal que no comencin amb aquest hàbit tan perjudicial per a la salut desmitificant algunes d’aquestes creences:

• El tabac ajuda a divertir-se: sovint s’associa el tabac a situacions socials, sortides amb el amics o festes. Per això, es considera el tabac com una font d’informació. Tanmateix, el fet que aquelles situacions siguin o no divertides no depèn tant del tabac sinó d’un mateix i les persones amb qui es tria ser-hi. Pots ajudar-lo a reflexionar sobre quines són les seves formes de diversió, si en elles el tabac és un factor imprescindible i si n’hi ha algunes en què el tabac no hi sigui present. També es pot reflexionar sobre el fet que, si una de les seves formes de diversió és fent exercici, jugant a futbol, ballant, anant en bicicleta, etc., en comptes d’ajudar-lo a divertir-se fent-ho, li’n redueix la capacitat i, en conseqüència, fa que es diverteixi menys, fins al punt de potser haver d’arribar a deixar-ho.

També podeu buscar plegats exemples de persones que s’hagin aprimat mitjançant una alimentació adequada i  la pràctica de l’esport.

• El tabac ajuda a fer amics: potser sigui la creença més difícil de rebutjar perquè, de vegades, afavoreix converses amb persones que no coneixem. Tot i això, com que avui dia els fumadors no poden accedir a tots els espais, com ara restaurants o esdeveniments culturals o esportius, fumar pot arribar a aïllar-los de la resta de persones. Per això et recomanem que facis sentir segur l’adolescent tot ensenyant-li altres habilitats per relacionar-se amb els altres.

Imatge: pixabay