El fum del tabac, directe al cor

El tabac és la causa responsable d’entre el 20% i 25% dels trastorns cardiovasculars. I és que fumar perjudica la salut en general i el cor en particular, ja que el fum del tabac pot atacar per diferents fronts: des del funcionament intern d’aquest òrgan, fins l’empitjorament de la circulació sanguínia. Coneix com afecta el fum del tabac al teu sistema cardiovascular.

Per què augmenta el risc de malaltia cardiovascular quan fumem?

El tabac, juntament amb les més de 4.000 substàncies químiques que porta un cigarret, actua per diferents mecanismes. Entre els efectes més aguts sabem que el tabac pot produir trombes (taponaments d’artèries que dificulten el reg sanguini) que, a la vegada, poden produir infarts cerebrals o de miocardi. Fumar de manera continuada accelera l’envelliment i la degeneració de les artèries i pot derivar en una aterosclerosi i avançar els factors de risc cardiovascular.

I què passa en el nostre organisme quan inhalem el fum del tabac?

• Menys oxigen perquè el cor funcioni bé:

Fumar redueix la concentració d’oxigen a la sang, de manera que el cor ha de fer un esforç addicional per seguir funcionant amb normalitat.

• Venes i artèries més estretes i menys flexibles:

L’acumulació de colesterol a les parets internes de les artèries provoca un estrenyiment i enduriment de les mateixes que, a més, comporta un augment de la pressió arterial.

• Sang més espessa:

Fumar pot fer que la sang s’espesseixi i augmenti la probabilitat que es formin coàguls.

El cor de les dones és més vulnerable al fum del tabac pel que, si són fumadores, augmenta la possibilitat que pateixin un ictus.

El fum “de segona mà” afecta el cor de la mateixa manera.

El fum aliè és una de les causes més prevenibles de malaltia arterial coronària i d’infart agut de miocardi, juntament amb l’obesitat i el sedentarisme. Allunyar-se dels espais amb fum allunya, a la vegada, el risc de patir cardiopaties. Segons estudis realitzats per la Clínica de la Universitat de Navarra, el fum inhalat pel fumador passiu conté tres vegades més nicotina i quitrà que el que inhala el mateix fumador. Curiosament, en persones menors de 45 anys i majors de 75 anys, la cardiopatia isquèmica mostra el major grau de mortalitat atribuïble al tabaquisme, mentre que les persones d’entre 46 i 75 anys, majoritàriament, moren per càncer de pulmó.

Avançar cap a un món sense tabac hauria de ser un objectiu prioritari, sensibilitzant la població i evitant que nous fumadors incorporin un hàbit que ha demostrat ser nociu de totes totes. Hauríem de prendre consciència que la nicotina del tabac és una substància altament addictiva i que, a efectes de dependència, és el mateix consumir cigarrets convencionals que electrònics.

Els efectes positius d ‘abandonar el tabaquisme es noten tan sols al cap d’unes hores de deixar de fumar. Vuit hores després de l’últim cigarret, l’oxigen en sang augmenta fins a nivells normals. Passat el primer dia comença a disminuir el risc d’atac al cor i, a partir dels quinze dies, la circulació i la respiració milloren sensiblement. Amb tots aquests beneficis , qui no pensa que val la pena deixar-ho?

Fonts i més informació a:

fundaciondelcorazon.com; escardio.org; cdc.gov; Universidad de Navarra

Imatge: Pixabay