Tens poc temps per esmorzar? Aprofita’l bé!

Llevar-se, prendre un cafè ràpid i sortir corrent a la feina. Et sona? És un comportament força comú. Un altre cas és el dels que s’aixequen sense fam i mengen poc o gens. «Tan d’hora no tinc cos per menjar», solen dir, i és cert, perquè l’estómac ha estat en procés de repòs durant hores i cada organisme té un ritme diferent. Però compte, perquè estar molt temps en dejú pot provocar una hipoglucemia, el que després condueix a menjar sense control i al fet que vinguin de gust els desitjos dolços, carregats de sucre.

Per controlar aquesta situació, és de gran ajuda sopar de manera més lleugera i deixar un parell d’hores de marge abans d’anar a dormir. Canviant aquest hàbit, no només dormiràs millor, sinó que t’aixecaràs amb més gana. Fes-te el propòsit de sopar lleuger i aviat.

¿I els petits de la casa? Per a ells, l’esmorzar és fonamental. Si tu esmorzes malament (o no esmorzes) els teus fills no seran menys. Ells t’observen i t’ imiten. La família és determinant a l’hora de generar hàbits saludables i l’esmorzar és un d’ells. L’últim estudi sobre hàbits d’esmorzar en la infància adverteix que el 8% dels nens majors de sis anys no esmorza diàriament i que el 40% dels nens espanyols esmorzen sols.

Com a pares, podem fer molt perquè els nostres fills esmorzin bé, alhora que ho fem nosaltres. Posar la taula, pelar fruita, preparar un suc o un batut de llet amb fruites i cereals, fer torrades, una truita o unes farinetes de civada no et portarà més de 10 minuts, i l’esforç val la pena. Sortireu de casa ben esmorzats i ja hauràs tingut la primera conversa del dia amb els teus fills.

És qüestió d’aprofitar el temps i també de tenir clar que un bon esmorzar no ha de ser complicat. Dóna un cop d’ull a aquestes dues receptes d’esmorzar. Es preparen amb facilitat i són d’allò més completes nutricionalment. Però el millor de tot és que només necessites emprar deu minuts o menys per a cadascuna d’elles, incloent-hi el temps d’elaboració.

Esmorzar 1: musli casolà sense sucre
Ingredients per a 10 racions
3 tasses de flocs de civada
1/2 tassa de llavors de lli
1/2 tassa de llavors de chía
1 tassa coco sec sense sucre
1/2 tassa de baies seques
1 tassa de fruits secs picats

Preparació:
Barrejar tots els ingredients en un pot gran de vidre amb tapa.
Servir una ració en un bol al qual afegim llet, batut vegetal o iogurt líquid.
L’acompanyem amb un suc de fruita natural o una peça de fruita.

Esmorzar 2: ous remenats amb espinacs saltats
Ingredients per a 1 ració
1 o 2 ous
3 grapats d’espinacs petites fresques
oli, sal i pebre
pa integral

Preparació:
Bullir els espinacs durant 2 minuts i treure-les amb una escumadora (conservar l’aigua).
Ofegar en una paella amb oli i reservar.
Batre els ous i abocar-los en l’aigua de cocció. Remenar 15-20 segons i escórrer bé.
Servir els ous a sobre dels espinacs saltats, afegir sal i pebre al gust.
Acompanyar amb torrades de pa integral amb oli. També amb un làctic i un suc o una peça de fruita.

Fonts i més informació:

Fundación Española de Dietistas-Nutricionistas (FEDN)
Sociedad Española de Pediatría Social (SEPS)