Tothom a la cuina!

La cuina és una escola excel·lent. Deixar que els infants t’ajudin a cuinar o que preparin els seus plats, és una bona forma d’aprendre noves habilitats, alhora que compartiu un temps molt valuós.

Cuinar junts pot ser la millor de les experiències. De fet, el bon menjar és un dels grans plaers de la vida: protegeix la salut, alegra una trobada familiar i genera moments realment divertits. A més, si  els ensenyem a preparar menjar saludable i casolà des de ben petits, és molt probable que de grans mantinguin aquest hàbit tan saludable.

Alguns consells per convertir als teus fills i filles en autèntics “minixefs”

• Planifiquem la recepta i anem a comprar junts
    Un cop escollida la recepta, podeu anar conjuntament a comprar els ingredients. Al mercat o al súper podeu jugar a veure qui troba abans l’arròs o la salsa de tomàquet a les prestatgeries. És important que aprenguin a reconèixer i triar les verdures per saber quin aspecte tenen abans de cuinar-les.
  • Mans sempre ben netes!
    Recorda’ls que és molt important rentar-se les mans (durant 20 segons com a mínim) abans de cuinar. Explica que els animalons que tenen en les mans passen als aliments quan cuinem i que poden causar malalties.
  • La seguretat és el primer.
    Mostra’ls quina serà la seva zona de treball, on podran fer les seves tasques sense perill. Deixa ganivets i estris afilats fora del seu abast quan no els utilitzin amb tu. Quan estiguis cuinant, no han d’acostar-se als fogons o el forn quan estiguin encesos i no oblidis mantenir els mànecs de cassoles o paelles cap a l’interior de la cuina, de manera que no els puguin agafar.
  • Encarrega’ls tasques que puguin fer amb èxit.
    Dona’ls instruccions que siguin fàcils de seguir. Quan cuinem en grup, assigna’ls tasques, de manera que tothom tingui una responsabilitat: llegir la recepta, barrejar, remenar, decorar, batre clares, empanar la carn, netejar, etc.
  • Quines tasques són més adequades per a cada edat?
    2 anys
    : Rentar vegetals i fruites, trossejar amb les mans, netejar.
    3 anys: Abocar ingredients i barrejar-los, untar formatge o mantega, embolicar, modelar mandonguilles.
    4 anys: Posar la taula, pelar taronges o ous durs, empanar carn, peix o croquetes, fer purés amb una forquilla.
    5 anys: Mesurar ingredients, salpebrar, tallar aliments amb un ganivet de punta no afilada.
    A partir dels 6 anys: Tallar aliments (sota supervisió), començar a utilitzar electrodomèstics (espremedora, torradora, batedora, etc.), trencar ous o preparar receptes senzilles que no necessitin cocció com una amanida o un batut.
  • Deixa’ls que experimentin!
    Deixa’ls que olorin, toquin i tastin els diferents aliments. I no et preocupis si vessen líquid o alguna cosa es taca, la pràctica els ensenyarà a ser més curosos.

Finalment, recorda que les famílies també amb el nostre exemple i actitud, som els millors mestres dels nostres fills i filles. Ensenyar-los a cuinar, com tot, és qüestió de temps i paciència. Però veuràs que val la pena quan vegis que se senten orgullosos de menjar alguna cosa que hagin cuinat ells mateixos.

Fonts i més informació

“Eat Right” Food, Nutrition and Health Tips from the American Dietetic Association