Envellir activament per viure més i millor

El reconegut demògraf James Vaupel va calcular que, des de 1840 l’esperança de vida s’està allargant ininterrompudament dos anys i mig cada dècada -o el que és el mateix, tres mesos per any-. Ara vivim més anys, sense cap dubte.

Al nostre país la longevitat és cada vegada més evident, aproximadament 17 milions d’espanyols superen els 50 anys i actualment l’esperança de vida s’estima en els 82. Tot apunta que viurem més, però la qüestió és: Podem viure també millor ?

La clau té a veure amb la prevenció, i amb uns hàbits de vida saludables, però també amb l’actitud davant la vida. La genètica té un gran pes, ja que condiciona almenys un 25% de la longevitat de l’ésser humà, però el 75% restant el determina l’estil de vida, així que viurem més i millor en funció de com tractem al nostre organisme .

Procurem envellir activament.
Parlem d’envelliment actiu a nivell físic per mantenir-nos autònoms a nivell funcional. D’altra banda, entrenar el “múscul cerebral”, és a dir, mantenir la ment activa, és vital per mantenir les funcions cognitives en plena forma. Un altre aspecte que hem de tenir en compte és el psicoafectiu, que es refereix a mantenir relacions socials amb l’entorn i entaular llaços afectius amb familiars i amics. Mantenir l’activitat diària quan un se sent integrat en la societat és un element essencial de l’envelliment actiu.

I a partir de quan cal començar a portar una vida saludable? Aquí ens remetem al Dr. Valentí Fuster, quan ens recorda que «mai és tard per començar a cuidar-se». Hem d’apostar pels bons hàbits, com més aviat millor.

Els cinc pilars determinants per a un envelliment actiu

1. Abandonar els hàbits tòxics com l’alcohol i el tabac.
2. Portar una alimentació equilibrada, com la Dieta mediterrània i rica en substàncies antioxidants.
3. Practicar activitat física de forma regular.
4. Mantenir el cervell actiu. Pot ser mitjançant l’aprenentatge d’un nou idioma, llegir, pintar, jugar a escacs, fer mots encreuats, etc.
5. Vetllar pel benestar psicosocial. Cal relacionar-se i tenir cura dels vincles afectius amb la família i l’entorn.

La fórmula per envellir activament és una combinació de la genètica individual i els hàbits de vida saludables, però també de mostrar resiliència, entesa com la capacitat per afrontar les dificultats de la vida. Mirar cap enrere serveix de suport per caminar cap endavant, mai com escapatòria per quedar-se immòbil. Heus aquí el secret per poder envellir de forma activa.

Fonts i més informació:
Sociedad Española de Medicina Antienvejecimiento y Longevidad (SEMAL)
La ciència de la salut (Planeta)