El projecte Healthy Communities 2030 avança tal i com estava previst i aquest octubre iniciem els mesuraments de seguiment a les poblacions de Cardona i Sallent.

1811 persones són les convocades per tornar-se a mesurar els indicadors de salut i així treure les primeres conclusions sobre aquest estudi científic d’intervenció comunitària.

Des de la Fundació Science, Health & Education (SHE) – Fundació “la Caixa”, liderada pel prestigiós cardiòleg Dr. Valentí Fuster, avancem en el projecte Healthy Communities 2030 a Sallent i Cardona (Bages) i iniciem els nous mesuraments de seguiment aquest octubre.

L’objectiu d’aquest pioner i ambiciós projecte d’investigació és validar que la intervenció en una comunitat —a través dels programes integrals que han estat dissenyats pel Dr. Fuster i el seu equip científic— impacta de manera positiva en els hàbits de vida de la seva ciutadania, aconseguint, així, la millora de la salut i de la qualitat de vida, i la reducció del risc de patir malalties cardiovasculars, primera causa de mort al món.

Un total de 1811 persones (907 a Cardona i 904 a Sallent) van entrar a formar part de Healthy Communities al 2021 durant els primers mesuraments. Ara, es requereix de nou la seva participació en l’estudi acudint als nous mesuraments de seguiment. Això permetrà a l’equip científic d’aquest projecte treure les primeres conclusions i assegurar la viabilitat del programa fins al 2030.

Dr. Valentí Fuster

SOBRE HEALTHY COMMUNITIES

Primera fase: Mesuraments de salut

Per seguir el rigor científic, es va fer una selecció aleatòria a partir del cens municipal de Cardona grup intervenció-  i Sallent -grup control- i es van reclutar 2.300 persones de totes les franges d’edat. D’aquestes, finalment es van mesurar 907 persones a Cardona i 904 a Sallent

Es van prendre una sèrie de mesures com el pes, l’estatura, el perímetre de la cintura, la pressió arterial, el colesterol, els triglicèrids, la glucosa en sang, la força muscular, els hàbits d’alimentació, l’activitat física, la son, el consum de tabac i el nivell d’estrès. Una vegada finalitzada aquesta fase, es van fer arribar uns informes a cada participant on hi constàven unes conclusions individuals i unes propostes de millora de salut en cada cas.

Segona fase: Tallers formatius

Les persones mesurades a Cardona -grup d’intervenció- van rebre estímuls per millorar els seus hàbits de vida a través de tallers i activitats promogudes des de la Fundació SHE – Fundació ”la Caixa”. Sallent, en canvi, va seguir una estratègia pròpia de salut comunitària.

A Cardona, el 65% de les persones mesurades han participat al programa, ja sigui a través de l’assistència als tallers formatius, a les jornades presencials o l’accés a la plataforma digital Healthy Communities on es poden trobar tots els continguts en línia.

Tercera fase: Grups d’Ajuda Mútua (GAM)

Els GAM (grups d’ajuda mútua), és la fase on les persones participants adopten un nou paper més autònom amb sessions de recolzament i ajuda entre iguals amb l’objectiu de millorar els hàbits saludables. A Cardona, grup intervenció, s’han format diversos grups d’entre 6 i 12 participants que comparteixen un mateix objectiu de salut i fan trobades que, fins ara, han estat dinamitzades per l’equip del projecte. L’objectiu d’aquesta fase -és que a partir d’aquest octubre del 2023- els grups continuïn funcionant de forma autònoma i efectiva per a la millora i el manteniment dels hàbits saludables adquirits. D’altra banda, pel fet que aquesta fase no té un final concret, es podran anar formant nous grups d’ajuda mútua al llarg de tot el projecte.

La comparativa entre les dues poblacions és bàsica per al resultat

La comparativa entre les dues poblacions és bàsica per al resultat. Per aquest motiu, la participació dels ciutadans de tots dos municipis és molt important per aconseguir l’objectiu final: poder validar científicament els programes desenvolupats pel doctor Valentí Fuster amb la idea d’establir un model que pugui replicar-se en altres pobles i ciutats.

Des de la Fundació SHE convidem a les 907 persones de Cardona i a les 904 persones a tornar a mesurar-se de nou els indicadors de salut corresponents i veure’n l’evolució en aquests tres anys de projecte. Les persones participants tornaran a rebre un informe complet de l’anàlisi dels resultats i propostes de millora individuals.

Per demanar hora podreu trucar al 650 976 192 a partir del 4 d’octubre, sinó en els propers dies rebreu la trucada per part del nostre equip per agendar una cita.