• Healthy Communities va iniciar la primera fase al setembre del 2021 amb els mesuraments de salut a Cardona i Sallent. Durant aquesta fase es van mesurar un total de 1.811 persones entre les dues poblacions.

• Al gener de 2022 van començar els tallers formatius a la població intervenció (Cardona), els quals finalitzen, després d’un any, amb un 65% de participació sobre les persones prèviament mesurades.

• Actualment el projecte es troba en l’inici d’una nova fase: Els Grups d’Ajuda Mútua.

El projecte Healthy Communities 2030 té l’objectiu de validar científicament que la intervenció en una comunitat impacta de manera positiva en els hàbits de vida de la seva ciutadania, aconseguint, així, la millora de la salut i de la qualitat de vida, i la reducció del risc de patir malalties cardiovasculars, primera causa de mort al món. Des de l’equip de Healthy Communities, liderat pel Dr. Valentí Fuster, hem treballat durant aquests 3 anys en aquest pioner i ambiciós projecte d’investigació centrat en la salut a través dels mesuraments, els tallers formatius i l’organització de jornades participatives.

Els mesuraments

Per seguir el rigor científic, vam fer una selecció aleatòria a partir del cens municipals de Cardona i Sallent on vam reclutar 2.300 persones de totes les franges d’edat. D’aquestes, finalment es van mesurar 907 persones a Cardona i 904 a Sallent. Se’ls hi van prendre una sèrie de mesures com el pes, l’estatura, el perímetre de la cintura, la pressió arterial, el colesterol, els triglicèrids, la glucosa en sang, la força muscular, els hàbits d’alimentació, l’activitat física, la son, el consum de tabac i el nivell d’estrès. Una vegada finalitzada aquesta fase, es van enviar uns informes a cada participant on hi constaven unes conclusions individuals i unes propostes de millora de salut en cada cas.

Durant el projecte, que té una durada prevista de deu anys, s’aniran repetint els mesuraments, tant a Cardona com a Sallent, per avaluar el curs de la intervenció sobre aquestes dues poblacions.

El programa d’intervenció comunitària

Un cop fets els mesuraments, vam iniciar els programes d’intervenció comunitària per a la millora de la salut, que han estat diferents a Cardona i a Sallent. Les persones escollides de Cardona com a població intervenció han tingut estímuls per millorar els seus hàbits de vida a través dels tallers i les jornades formatives dinamitzades per experts i expertes en matèries com l’alimentació saludable, el canvi d’hàbits, la vida activa i el benestar emocional. Sallent, en canvi, com a població control ha seguit la seva estratègia pròpia de salut comunitària.

A Cardona, el 65% de les persones mesurades han participat en el programa, ja sigui a través de l’assistència als tallers formatius, a les jornades presencials o l’accés a la plataforma digital Healthy Communities on es poden trobar tots els continguts online. En definitiva, es considera que a dia d’avui 587 persones han participat activament en de Healthy Communities.

La nova fase: ELS GAM

Arriben Els GAM (Grups d’Ajuda Mútua), una fase on els participants del programa Healthy Communities adopten un nou paper més autònom i participatiu. Consisteixen en sessions de recolzament i ajuda entre iguals amb l’objectiu de millorar els hàbits saludables. Es formaran diferents grups amb un lideratge distribuït o col·laboratiu i cadascun vetllarà, amb el suport del nostre equip intern, pel bon funcionament i el compliment dels objectius durant les diferents sessions.

Els grups seran d’entre 6 i 12 participants i es podran configurar de diferents formes: per objectius de salut i edat (persones que s’uneixen per deixar de fumar, perdre pes, millorar l’alimentació, dur a terme activitat física etc.) per entitat o empresa (companys i companyes de la mateix associació o empresa) o per afinitat (grup d’amics o amigues).

Les sessions seran d’entre 60 i 90 minuts en format presencial o en línia, depenent de les característiques de cada grup. A partir del mes d’abril i fins a l’octubre es proposaran unes 6-8 trobades, és a dir, aproximadament una al mes. Les primeres estaran dinamitzades per experts o expertes en la millora dels hàbits saludables. Les següents es realitzaran de forma autònoma amb el suport del nostre equip.

L’objectiu després d’aquesta fase, a partir de l’octubre de 2023, és que els grups continuïn funcionant de forma autònoma i efectiva per a la millora i manteniment dels hàbits saludables adquirits.

En estudis anteriors de la Fundació SHE com el Programa Fifty-Fifty s’ha demostrat que aquesta estratègia és efectiva per tal de millorar els hàbits de salut de la població adulta[i]. Els bons resultats d’aquests estudis han fomentat que algunes empreses espanyoles com el parc temàtic Port Aventura o la fosa d’acer AMPO hagin posat en pràctica aquestes dinàmiques amb la voluntat de donar eines que permetin millorar la salut cardiovascular dels seus treballadors.

Com formar part dels GAM?

Si sou participants del programa, durant el mes de febrer i març us contactarem per donar-vos accés a un formulari online on inscriure-us en alguns dels GAM ja establerts (per objectiu o per entitat o empresa) o també tindreu la opció de crear-ne un de nou amb persones participants per afinitats. Un cop configurats els grups, ens posarem en contacte amb cada un dels participants per tal de confirmar el grup i concretar l’inici de les dinàmiques.

La vostra participació en el estudi permetrà comprovar científicament l’impacte i l’eficàcia de l’estratègia dissenyada pel Dr. Valentí Fuster ‑basada en un model d’intervenció integral‑ sobre la salut de les persones a totes les etapes de la vida, amb la idea d’establir un model que pugui ser reproduïble a qualsevol altre lloc del món. Tal i com diu el Dr. Valentí Fuster: “Al programa Healthy Communities els propis habitants de la comunitat promouen el canvi de paradigma de salut de la ciutat”.

[1] Fernández-Alvira JM, Fuster V et al. Am Heart J, 2021, 240:81-88. The challenge of sustainability: Long-term results from the Fifty-Fifty peer group-based intervention in cardiovascular risk factors.