El Dr. Valentí Fuster presenta a Sallent la represa de l’estudi “Healthy Communities” de la Fundació SHE – Fundació “la Caixa”

L’espai cultural Fàbrica Vella de Sallent ha acollit la presentació de la represa del nostre estudi científic “Healthy Communities”, que durarà 10 anys a la població. A la sessió hi ha intervingut el prestigiós cardiòleg Dr. Valentí Fuster, junt amb l’alcalde de Sallent, Oriol Ribalta; Anna Forcada, Gerent a la Catalunya Central de l’Institut Català de la Salut; Isabel Carvajal, patrona de mèrit de la Fundació SHE – Fundació “la Caixa” i directora pedagògica de l’entitat; la Dra. Gloria Santos, directora científica de la Fundació SHE – Fundació “la Caixa” i del projecte “Healthy Communities” i el Dr. Jaume Marrugat, director del programa d’investigació científica de l’Institut d’Investigacions Mèdiques Hospital del Mar (IMIM). A l’esdeveniment també hi ha assistit la tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Sallent, Silvia Tardà i el director Corporatiu d’Investigació i Salut de la Fundació “la Caixa”, Àngel Font.

Així, el Dr. Fuster ha remarcat en la seva intervenció que “avui és un dia molt important perquè estem enfocant un tema que en la vida de tots és fonamental, no només per la salut, sinó perquè inclou la família: té el context de societat”. El Dr. Fuster ha explicat que les malalties cardiovasculars són la primera causa de mortalitat al món, i la tercera que afecta més a la qualitat de vida. Per això ha apuntat que “la salut és caríssima perquè tractem els malalts a la recta final: esperar a l’infart és un absurd”. D’aquí que la Fundació SHE – Fundació “la Caixa” treballi tres programes diferents “per entendre què és salut”, ha reblat el Dr. Fuster, i un d’ells és el que es desenvoluparà a Sallent i Cardona.

Finalment, el Dr. Fuster també ha comentat que al Mount Sinai Hospital de Nova York on treballa han detectat que els anticoagulants provocaven una disminució de la mortalitat del coronavirus, de manera que estan fent estudis amb tres anticoagulants, alhora que ha especulat que aquesta malaltia “s’haurà vençut completament cap el 2023”.

De la seva banda, l’alcalde de Sallent, Oriol Ribalta, ha remarcat que “la pandèmia ens ha fet més conscients que la salut és el més important” alhora que ha explica que Sallent és un poble que creu en millorar-la com demostra la gran quantitat de clubs esportius, associacions, centres de recuperació i infraestructures disponibles. “Per això, des del primer moment que vam tenir coneixement del projecte ens hi vam voler involucrar. Ens donarà eines per millorar la salut: serà un benefici per a la vila i la població, d’ara i les properes generacions, que es podran beneficiar de l’aprenentatge”. I ha conclòs que “estem orgullosos i ens sentim afortunats per haver sigut escollits per acompanyar Cardona en aquest estudi”.

Explicacions científiques

Paral·lelament, Glòria Santos,  directora científica de la Fundació SHE – Fundació “la Caixa” ha explicat que “prendre mesures per tenir idea de com és la salut cardiovascular dels participants i els donarem els resultats. La primera mesura serà al 2021 i els donarem els resultats i recomanacions per millorar el seu estil de vida. I les repetirem el 2023, el 2025 i el 2030 per veure la seva evolució”.

El director del programa d’investigació científica de l’Institut d’Investigacions Mèdiques Hospital del Mar (IMIM), Jaume Marrugat, ha indicat que l’estudi servirà per “millorar la nostra forma de vida: volem viure més, i cal aprendre com fer-ho millor i amb bona salut”. També ha remarcat que serà “a partir del coneixement previ aplicat per veure quina és la millor manera per invertir esforços per aconseguir aquest objectius”.

Així mateix, la patrona de mèrit de la Fundació SHE – Fundació “la Caixa” i directora pedagògica de l’entitat, Isabel Carvajal, ha explicat que és un estudi científic, basat en l’aleatoritzat i controlat, a partir de l’experiència acumulada en d’altres estudis desenvolupats prèviament. També ha indicat que és important formar sobretot els nens de petits i ha enumerat els diversos pilars en què es basa el programa destinat als nens, on l’objectiu “és promoure la salut i prevenir malalties cardiovasculars”.

Possibilitats de ser referent mundial

El projecte s’iniciarà aquest setembre després que la pandèmia del coronavirus obligués a cancel·lar-lo l’any passat. L’estudi durarà 10 anys i es basarà en diversos controls periòdics als participants per veure la seva evolució amb la inclusió d’hàbits saludables, centrats en una dieta sana i l’exercici. Si els resultats demostren que el projecte té un impacte positiu en la salut, Sallent i Cardona seran un referent científic mundial perquè serviran d’exemple d’una metodologia que es podrà replicar a qualsevol part del món per fomentar una vida saludable que impliqui menys riscos de malalties cardiovasculars.

Sallent serà la població de control, una figura essencial, ja que servirà per fer la comparativa entre els dos municipis. Sallent seguirà la seva pròpia estratègia de salut comunitària i es beneficiarà dels informes de salut individuals que es proporcionaran a cada participant després dels mesuraments.