Power walking: la nostra recepta per a un hivern en forma

Aquesta disciplina consisteix, bàsicament, en caminar a bon ritme. Ni més ni menys. No obstant això, el power walking és quelcom més que un simple passeig, és ideal per als que volen millorar la seva forma física i tenen poc temps, no poden o no els agrada córrer i prefereixen exercir a l’aire lliure fins i tot a l’hivern. Descobreix per què el power walking ha guanyat multitud d’adeptes en tan poc temps.

Caminar de forma enèrgica és un exercici senzill segur i efectiu, a més de barat. Per això és l’activitat física més recomanada pels metges a partir dels 40 anys, ja que amb prou feines té contraindicacions i gairebé totes les persones poden realitzar sempre que es mantingui un bon control sobre tres aspectes fonamentals: la freqüència, el temps i el ritme.

L’ideal per a la pràctica del power walking és mantenir un ritme àgil però còmode, sempre en funció de les nostres condicions físiques. La freqüència més recomanable és de tres a quatre sessions setmanals. I pel que fa al temps d’entrenament (o caminada, segons vulguem anomenar) estaríem parlant d’uns 40 o 45 minuts a l’inici (al 60% de la freqüència cardíaca màxima). Podem anar augmentat progressivament tant la intensitat com el temps.

Els beneficis de caminar a pas lleuger són més que evidents

En primer lloc, disminueix la tensió arterial i els nivells de colesterol, fet que evita problemes cardíacs, fins i tot més que córrer! Segons un estudi publicat a la revista Arteriosclerosi, Thrombosis and Vascular Biology, (AHA), en igualtat de condicions pel que fa a la despesa d’energia, caminar redueix el risc d’hipertensió en un 7,2%, mentre que corrent s’aconsegueix disminuir en un 4,2%. Caminar a bon ritme també afavoreix l’activitat de la insulina i redueix el risc de diabetis. Tot són beneficis, que redueixen de manera significativa el risc de patir un infart de miocardi o un ictus.

Segons un estudi de la Universitat de Harvard, només cal recórrer poc més de 4 km diaris per reduir el risc de patir una cardiopatia fins a un 40%.

Però, a més, s’ha vist que caminar a l’aire lliure millora el sistema immunitari, relaxa i neutralitza l’estrès (el que fa que el nostre humor millori) i, per descomptat, tonifica la musculatura, sobretot la de les cames, les cuixes i els glutis.

I si parlem de pes saludable, sabem també que caminar enèrgicament ajuda a cremar calories i a mantenir el metabolisme actiu. Fins al punt que una persona que adquireix l’hàbit de caminar 30 minuts al dia, i el manté durant 10 anys, guanya 8 quilos menys que una altra persona sedentària.

Ja veus que, caminant a pas lleuger, tot són avantatges. Però no val fer-ho de qualsevol manera …

Caminar sí, però amb seny

També és cert que, la pràctica incorrecta del power walking pot comportar alguns riscos, que són fàcilment evitables, si seguim uns senzills consells:

• Utilitza un calçat esportiu lleuger i de sola resistent.

• En caminar, mantingues el cap dret mirant al capdavant, amb la barbeta paral·lela a terra.

• Evita caminar amb rigidesa. L’esquena ha d’estar recta i les espatlles relaxades.

• Els braços han de balancejar-se de forma rítmica i alternativa, per adequar-se al vostre pas.

• Mentre camines respira rítmicament, amb fluïdesa.

• Els peus han d’anar paral·lels i a la mateixa distància que l’ample de les espatlles.

Incorporant l’activitat física durant els mesos de fred tindràs molt guanyat a l’hora de protegir el teu sistema cardiovascular i millorar la teva salut física i mental. Ara només cal triar un horari que s’adapti a les teves possibilitats i posar-lo en pràctica. En marxa!

Fonts i més informació a:

La cocina de la salud (Planeta)
Salud y corazón (Fundación Española del Corazón)
ATVB (Arteriosclerosis, Thrombosis and Vascular Biology, from AHA Journals)