Formes de dir NO. Part II

A l’article anterior us hem explicat tres tècniques senzilles que podeu practicar a casa amb els vostres fills. En aquest nou article us en mostrem tres més per seguir treballant aquesta capacitat tan protectora.

En primer lloc, teniu una breu descripció de la tècnica, i després, un guió curt de cadascuna per representar-lo junts.

Tècnica 1Disc ratllat
Explicació de la tècnicaConsisteix a repetir una paraula o frase que expressi allò que hom vol de manera repetitiva (com si fos un contestador automàtic), sense enfadar-se ni aixecar el to de veu, fins que l’altra persona es resigni i deixi de pressionar.
Guió per a la interpretacióPersona 1: “Hola! Quina llauna de concert, oi? Anem a animar-lo una mica, us sembla? He portat un parell de cigarretes perquè les tasteu. Ja veureu, serà divertit escapar-nos perquè no ens vegin!
Persona 2: “Ho sento. NO m’interessa...”
1. “Apa, va, no siguis caguetes, que no passarà res!”
2: “Ho sento. NO m’interessa...”
1: “Però si ho passarem pipa!”
2: “Ho sento. NO m’interessa...”
1: “No se n’assabentarà ningú, t’ho prometo!”
2: “Ho sento. NO m’interessa...”
1: “Només una pipada, pren-t’ho com una nova aventura.”
2: “Ho sento. NO m’interessa...”
1: “Si ho fas, aquesta nit jugarem al joc aquell ridícul de les estàtues que t’agrada tant.”
2: “Ho sento. NO m’interessa...”
1: “És que no saps com divertir-te una mica?”
Tècnica 2Oferir alternatives
Explicació de la tècnicaConsisteix a proposar quelcom de positiu, que agradi a la persona o al grup. Es pot aconseguir suport d’algú que estigui disposat a acceptar la proposta.
Guió per a la interpretacióPersona 1: “Això del concert està molt bé, però podríem fer alguna cosa una mica més potent, no trobeu? Aquí la gent està fumant, segur que algú ens dona una cigarreta. Apa, qui s’anima a provar-ho!”
Persona 2: “Què us sembla si més aviat fem una aposta, a veure qui aguanta més temps ballant?”
Tècnica 3Banc de boira
Explicació de la tècnicaÉs una tècnica que es fa servir quan, en manifestar la nostra negativa, podem ser objecte de pressions, agressions verbals o crítiques injustes per intentar manipular-nos. Consisteix a donar la raó a l’altra persona: reconèixer qualsevol veritat continguda en les seves declaracions quan ens proposa alguna cosa que no ens sembla convenient (“És possible que...”, “Pot ser que...”), però sense acceptar allò que proposa (“però ho sento, no puc fer això”, “... però no, gràcies”, “... però prefereixo no prendre’m això”).
Guió per a la interpretacióPersona 1: “Ara és un bon moment per fumar-nos la cigarreta que he dut, els mestres estan distrets i a ningú li importa això que fem.”
Persona 2: “Potser tinguis raó i no estiguin atents, però a mi sí que m’importa què faig amb el meu cos.”
1: “Apa, no em diràs que t’has empassat totes aquelles bajanades sobre el tabac!”
2: “És possible que siguin bajanades, però a mi no m’ho sembla.”
1: “Tothom sap que no passa res per fumar una cigarreta, va, prova-la!”
2: “És possible que tinguis raó i no passi res, però no, gràcies.”
1: “Si no ho fas, passarem de tu la resta del viatge, per avorrit!”
2: " Sí, pot ser que jo sigui un avorrit, però no penso fumar."
1: “És que no tens ni idea de com passar-ho bé?”
2: “Pot ser que tinguis raó, però no em ve de gust.”

Imatge: pixabay