Excuses de mal fumar, tu també t’escudes en elles?

Alguna vegada, cigarreta a la mà, t’has sentit a tu mateix dir allò de “d’alguna cosa s’ha de morir”? O potser ets dels que diuen “jo puc deixar-ho quan vulgui”?

Excuses. Fumar mata, i no només ho diuen els paquets dels cigarrets, les dades parlen per si soles*. El problema és que deixar-ho exigeix ​​motivació i molta força de voluntat.

Els pretextos que els metges escolten en els consultoris no fan més que confirmar la dependència que molts pacients tenen davant el tabac. No serveix de res argumentar que el fumar és responsable de milers de morts prematures i evitables si un no pren consciència d’això, o fins que un pateix les conseqüències per la pèrdua de la salut.

Però seguim amb les excuses amb les que s’enganyen els fumadors per no deixar de fumar. Aquestes són algunes de les més habituals:

“D’alguna cosa s’ha de morir”.

Ara pots dir-ho perquè possiblement la teva salut encara no ha patit les conseqüències del tabac, i aquesta és precisament una de les trampes d’aquest hàbit, ja que els danys que produeix apareixen molts anys després de l’inici de l’hàbit. El problema és que llavors els danys potser siguin irreparables.

“Porto 20 anys fumant i estic perfectament”.

Seguim amb el mateix. Els danys que produeix el fum en els teus pulmons poden aparèixer als 20 anys d’haver provat el primer cigarret. D’aquí la dificultat de persuadir un adolescent que deixi de fumar, ja que, de jove i sa, encara no ha patit cap dany evident.

“No fumo cigarrets convencionals”.

Totes les formes de tabac comporten riscos per a la salut. Els cigarrets light tenen menys nicotina i quitrà, però amb ells es fuma més per aconseguir la mateixa concentració de nicotina en sang. El tabac d’embolicar tampoc és més sa, ja que es crema més paper (el que produeix més CO) i els nivells de cotinina (el metabòlit directe de la nicotina) són més elevats.

“Si deixo de fumar engreixaré”.

Pot ser que al principi 2guanyi una mica de pes, però es tracta de canviar un hàbit tòxic per un de sa. No creus que compensa? S’ha demostrat que les persones que han deixat de fumar i han portat una pauta d’activitat física, al costat d’una alimentació rica en fruites i verdures, gairebé no van augmentar de pes en comparació amb els que van deixar de fumar sense haver adquirit aquests hàbits saludables.

“Jo ho deixo quan vulgui, és només qüestió de voluntat”.

Estàs segur? Darrere del “no vull deixar de fumar” moltes vegades s’amaga un “no puc deixar de fumar”. Per molta voluntat que li posis, de vegades no n’hi ha prou. Fumar crea diferents tipus de dependència, no només física, també psíquica i ritual. No oblidis que es tracta d’una addicció i per això ha de ser tractada com a tal.

“Ja vaig intentar deixar-ho i no vaig aconseguir-ho”.

Ningú és perfecte. A més, les recaigudes formen part de la superació de qualsevol hàbit addictiu. És important saber que un terç de les persones que ho aconsegueixen recauen en algun moment després dels tres primers mesos del procés i l’abstinència total se sol aconseguir després d’alguna recaiguda.

Vistes les excuses, no cal dir que deixar de fumar no és fàcil, però no és impossible.

Si estàs decidit a deixar aquest mal hàbit d’una vegada per totes només podem felicitar-te, deixar-ho implica una gran determinació i esforç. Hi ha moltes formes de dir-li adéu al tabac, tot i que els estudis mostren que les teràpies cognitives i conductuals són les que millor funcionen i més recaigudes eviten. El nostre consell és que demanis informació al teu centre de salut i vagis per feina.

Preparat per convertir-te en exfumador?

*Algunes dades per reflexionar:

4.000.000 de persones moren cada any per causes derivades del tabaquisme (1 persona cada 10 segons).

El 30% dels càncers, el 20% de les malalties cardiovasculars i el 80% de les malalties pulmonars obstructives cròniques (EPOC) estan causades pel consum de tabac.

Un fumador perd una mitjana de 16 anys de vida.

Fumar durant l’embaràs provoca baix pes en el nadó i està relacionat amb la mort sobtada del lactant.

Fumar una sola cigarreta augmenta la tensió arterial i eleva la freqüència cardíaca de 10 a 15 batecs per minut.

Fonts i més informació:

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed